Ako na správny rozjazd do kopca? Nočná mora neskúsených vodičov.

Určite si pamätáte na svoje prvé začiatky v autoškole a samozrejme na prvý nácvik rozjazdu do svahu. Mnohí sa veľmi báli, ako to zvládnu a či sa to vôbec dokážu naučiť. V autoškole pod drobnohľadom skúseného inštruktora možno malina, ale po získaní vodičského preukazu sa treba udržiavať vo forme a správny rozjazd do kopca sem-tam cvičiť. Niektorí šoféri robia tú chybu, že sa snažia vyhýbať všetkým kopčekom a jazdia, pokiaľ je to možné, len po rovine. A to je veľká chyba.

Veľa šoférov sa trápi s rozjazdom do kopca z viacerých príčin. Po prvé, môžu byť nervózny z toho, že im auto “skape” a budú mať hanbu alebo sa môžu báť toho, že spôsobia nehodu, ak za nimi bude stáť ďalšie auto a oni rozjazd neodhadnú. Pre takýchto vodičov sú určené elektronické ručné brzdy alebo asistenčné systémy s názvom Hill Start, ale stále sú v menšine. Na cestách premáva stále veľa áut s manuálnou prevodovkou, spolu s klasickou ručnou brzdou.

Aká je bezpečná vzdialenosť pri státí, pred rozbehom do kopca?

Ideálna bezpečná vzdialenosť pri státí do kopca je taká, že šofér vidí celú zadnú pneumatiku predchádzajúceho vozidla. Ide o minimálnu vzdialenosť, ktorú je nutné dodržať. Pokiaľ sa auto pred vami ide pohnúť do kopca, nemôžete vedieť, aký šofér v ňom sedí, aké má k dispozícií bezpečnostné systémy a preto je dôležité zachovať správnu vzájomnú vzdialenosť. Pokiaľ by sa stala nehoda a s druhým vodičom sa nedokážete dohodnúť na zavinení, je potrebné zavolať policajtov. Tí posudzujú každú nehodu individuálne, bude to možno výpoveď proti výpovedi a nakoniec nehodu posúdia ako nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. V tom prípade, ak nemáte v aute kameru, oslovte iných svedkov, vodičov, šoférov alebo chodcov. Policajti musia prihliadnuť na všetky dôkazy, či už ide o záznam z autokamery alebo výpovede okolitých svedkov.

Tipy a triky pre rozbeh do svahu

Skôr pre tých menej skúsených vodičov prinášame pár rád, ako sa správne rozbehnúť do kopca, či už s ručnou brzdou alebo bez nej, hoci tento spôsob je o niečo komplikovanejší a vyžaduje si citlivejšiu prácu so všetkými tromi pedálmi. Takisto musíte správne vnímať vibrácie motora, ktoré sú odlišné ako pri rozjazde s ručnou brzdou.

Nepanikárte v prípade, že sa auto pri rozbehu najskôr pohne mierne vzad. Je to normálne a stačí len ďalej pomaly popúšťať spojku, ktorá zosun auta zastaví a auto sa pohne smerom vpred. Vyžaduje si to iba prax a správne vypestovaný návyk pre citlivú prácu s pedálmi.

rozjazd do svahu
Rozjadu do svahu sa nemusíte báť. Jednoduchý návod vám s tým pomôže.

Rozjazd s ručnou brzdou

  1. Jemne pridajte plyn a udržujte stabilné otáčky.
  2. Pomaly púšťajte spojku.
  3. Otáčky motora začnú klesať, čo znamená, že je spojka v zábere. V prípade, že popustíte spojku ešte trochu, pocítite, že autu v rozbehu bráni zatiahnutá ručná brzda. Vtedy prestanete popúšťať spojku a pedál udržíte v rovnakej polohe.
  4. Uvoľnite ručnú brzdu.
  5. Pomaly dopúšťajte spojku, až sa auto rozbehne. Dávajte si pozor na príliš prudké pustenie spojky, inak auto začne skákať a motor môže zhasnúť.

Rozjazd bez ručnej brzdy

  1. Pravú nohu máte na brzde, ľavú nohu máte položenú na spojke.
  2. Motor je vo fáze voľnobehu, takže iba veľmi opatrne púšťajte spojku.
  3. Hneď ako ucítite vibrácie motora a klesnú jeho otáčky, pohyb spojky okamžite zastavte. Ak by ste spojku ďalej púšťali, motor sa zastaví.
  4. Preložte pravú nohu z brzdového pedála na plynový a citlivo pridajte. Netreba mať obavy, auto sa na svahu udrží aj na voľnobehu a postupným pridávaním plynu sa začne pomaly rozbiehať.
  5. Pomaly dopúšťajte spojku, kým sa auto úplne nerozbehne. So spojkou treba citlivo a nepúšťať ju prirýchlo, inak vám auto začne skákať a motor môže zhasnúť.
  • Podobné články
0
Novinky Zaujímavosti

Príchod neomylného policajného radara?

0
Novinky Pneumatiky Rady pre vodičov

Životnosť pneumatík – nebojte sa dátumu výroby

0
Novinky Rady pre vodičov Tipy a triky

Vodiči, pozor! Tieto poruchy zdvíhajú spotrebu vášho miláčika

Navigácia

Magazíny